tiistai 4. helmikuuta 2014

Ruokablogit ja mainostajat

Kuluttajavirasto on lähtenyt linjaamaan pelisääntöjä yritysten ja bloggaajien väliseen yhteistyöhön. Siihen, mitä kukin yksityishenkilö blogiinsa kynäilee, ei toki virastolla ole nokan koputtamista, vaan kyse on siitä, noudattavatko yritykset markkinoinnin pelisääntöjä lähestyessään tunnettujen blogien pitäjiä. Liemessä-blogissa oli aiheesta taannoin hyvä postaus.

En näe yritysyhteistyössä mitään pahaa, niin kauan kuin se on avointa. Mainosbannerit tai yrityksen lahjoittama kilpailupalkinto tuskin vaikuttavat siihen, mitä bloggaaja kirjoittelee. Raja piilomainonnan ja yhteistyön välillä on kuitenkin helposti aika häilyvä. Tästä syystä pelisääntöjenkin muotoilu on katsottu tarpeelliseksi.

Jos resepteihin alkaa ilmestyä geneeristen ainesosien sijasta tuotemerkkejä, on tilanne kyseenalainen, jos kyse ei ole tuotteista joita ei ole saatavilla toistaiseksi kuin yhdenmerkkisinä. Valitettavasti viime aikoina on suomalaisissakin ruokablogeissa alkanut näkyä mielestäni selvää piilomainontaa. Aiemmin itsetehtyä ja artesaanityyppistä promonneet bloggaajat hypettävät yhtäkkiä valmista ja vakumipakattua, ja tarjoilevat tästä tietynmerkkisestä tuotteesta tuunattuja välipalareseptejä. Haluavatko bloggarit todella edistää yhden yrityksen bisnestä ilmaiseksi ja tavalla, joka voi lukijoista näyttää melkoisen huvittavalta?

Oma linjaukseni yritysyhteistyöhön on yksinkertainen: en tee sitä lainkaan. Tämä on hauska harrastus, jolla en pyri ansaitsemaan. Bloggaamisen ydin on itse tekemisessä, eivätkä suuret elintarvikejätit todellakaan tarvitse suurine mainosbudjetteineen apuani tuotteidensa markkinoinnissa. Pyytämättä minulle lähetetyt tuotelahjat palautan. Haluan pitää blogin täysin mainosbannerittomana. Jos kuvien määrän kasvu pakottaa avaamaan kukkaronnyörit esimerkiksi serveritilan kasvattamiseksi, maksan viulut omasta pussistani.

Narina ja politikointi on helpompaa tehdä puhtaalla omallatunnolla. Jos kehun jotakin tuotetta kehun sitä siksi, että se on mielestäni laadukas. En siksi, että olen saanut sen ilmaiseksi tai jokin yritys on tarjonnut minulle kehuista vastineeksi medianäkyvyyttä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti